Τα τελευταία χρόνια, όλο και περισσότερο βλέπουμε να δημιουργούνται online marketplaces, δηλαδή διαδικτυακοί χώροι όπου οι προμηθευτές παρουσιάζουν τα προϊόντα ή/και τις υπηρεσίες τους και οι αγοραστές έχουν τη δυνατότητα να ενημερωθούν και να προβούν σε αγορά. Χαρακτηριστικά διεθνή παραδείγματα είναι το Airbnb, το Ebay, το Amazon κ.α., αλλά και στην Ελλάδα έχουμε επιτυχημένα παραδείγματα, όπως ενδεικτικά το douleutaras, doctoranytime κ.α.
Οι κύριοι τύποι online marketplaces διαχωρίζονται ανάλογα με το κοινό που απευθύνονται σε:
- Β2Β (Business to Business): από την επιχείρηση προς την επιχείρηση
Ένα από τα πιο δημοφιλή είναι το κινέζικο Alibaba, το οποίο δημιουργήθηκε το 1999 και περιέχει εταιρείες από όλους τους κλάδους παγκοσμίως.
- B2C (Business to Customer): από την επιχείρηση προς τον ιδιώτη πελάτη
Ένα από τα πιο δημοφιλή είναι το Etsy, ένα marketplace που προωθεί προϊόντα μόδας και χειροτεχνίας. Στην Ελλάδα, ο douleutaras είναι αναγνωρισμένο, βοηθώντας τους πελάτες να βρουν τον κατάλληλο επαγγελματία για την εργασία τους (π.χ. υδραυλικούς).
- C2C (customer to customer): από τον ιδιώτη πελάτη στον ιδιώτη πελάτη
Ένα γνωστό ευρωπαϊκό τέτοιο marketplace είναι το peerby, στο οποίο ιδιώτες μπορούν να ανταλλάξουν τα προϊόντα τους με ή χωρίς οικονομικό αντάλλαγμα.
Σημειώνουμε ότι κάποιο marketplace μπορεί να ανήκει σε περισσότερες από μια κατηγορίες, όπως για παράδειγμα το Ebay, το οποίο λειτουργεί με όλους τους αναφερόμενους τρόπους.