Γράφει ο κ. Φραγκίσκος Θεοφύλακτος
Έχοντας πλέον πείρα άνω των 5 ετών ως Σύμβουλοι Επιχειρηματικότητας για Startup επιχειρήσεις και έχοντας ασχοληθεί ενεργά με άνω των 50 startup επιχειρήσεων, πολύ συχνά συναντούμε το φαινόμενο του ισχυρισμού περί «μη ανταγωνισμού» σε μια ιδέα. Οι επίδοξοι νέοι καινοτόμοι επιχειρηματίες (ιδρυτές της startup) πιστεύουν ότι έχουν σχεδιάσει ένα προϊόν ή υπηρεσία που συνδυάζει καινοτομικά χαρακτηριστικά που δεν καλύπτονται από άλλα προϊόντα.
Στις περισσότερες περιπτώσεις, δεν έχει γίνει καλή αναζήτηση και καταγραφή του ανταγωνισμού σε παγκόσμιο επίπεδο. Σε άλλες περιπτώσεις, οι ίδιοι οι ιδρυτές υπερεκτιμούν την αξία των διαφορετικών – καινοτομικών χαρακτηριστικών που αναπτύσσουν και «αυτοπαραδέχονται» ότι οι μελλοντικοί τους πελάτες θα τα αξιολογήσουν ως πολύ σημαντικά για εκείνους.
Στην πραγματικότητα χρειάζεται να αξιολογηθούν τα καινοτόμα χαρακτηριστικά που αναπτύσσει μια startup και να αξιολογηθούν κατά πόσο θα είναι χρηστικά στους νέους πελάτες τους. Για να είναι πραγματικά χρήσιμα θα πρέπει να καλύπτουν μια ανάγκη που κοστίζει στους πελάτες (σε χρήμα, χρόνο, φήμη, ανταγωνιστικό πλεονέκτημα) και να αναζητούν λύση. Εναλλακτικά, μπορεί να είναι μια καινοτομία που δημιουργεί στους μελλοντικούς πελάτες μια νέα ανάγκη, για την οποία είναι διατεθειμένοι να αλλάξουν τη ροή της εργασίας τους και να την υιοθετήσουν.
Στις περιπτώσεις που η ανάγκη των υποψήφιων πελατών δεν προκύπτει από πληροφορίες τους ή από ερευνητικό έργο, τότε μια αντικειμενική έρευνα σε στοχευμένο κοινό θα φέρει αξιόπιστα αποτελέσματα.